web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Renault odhaluje své plány na autonomní hromadnou dopravu

Renault Group dle vlastních vyjádření má pragmatickou vizi technologie založenou na principu, že inovace má smysl pouze tehdy, pokud je sdílena, ekonomicky dostupná a skutečně užitečná pro co nejvíce lidí. Technologický pokrok nyní umožňuje nabízet stále účinnější funkce asistence. Renault Group již nabízí asistenci řidiče u většiny svých modelů, což poskytuje pohodlí a zvýšení bezpečnosti. Další automatizace některých funkcí s cílem dosáhnout úplné autonomie vozidla je prozatím nepravděpodobná vzhledem k současným předpisům, očekáváním zákazníků a nákladům na složitou technologii.

Pokud jde však o veřejnou dopravu, Renault Group se hodlá stát skutečným hráčem v oblasti udržitelné a autonomní mobility. Za tímto účelem skupina vyvíjí elektrickou, robotizovanou a předpřipravenou platformu miniBusu, která bude hostit různá řešení od specializovaných partnerů. Experimenty probíhají již několik let zejména ve spolupráci se společností WeRide, celosvětovým odborníkem na konstrukci autonomních vozidel, s první demonstrací veřejné dopravy ve skutečných podmínkách během tenisového turnaje Roland-Garros 2024.

Interiér autonomního minibusu od Renault Group (zdroj: Renault Group)

Renault Group se v případě individuálních vozidel soustředí na úrovně L2 nebo L2+, které činí jejich vozidla bezpečnějšími a příjemnými na jízd. Ve vozidlech Renault Group tak můžeme například nalézt systémy jako je adaptivní tempomat, asistent udržování v jízdním pruhu, nebo nově chystanou funkci automatického předjíždění. I v takovém případě však řidič zůstává odpovědný za řízení. Mezi úrovní automatizace L2 a úrovní L3 je značná technologická složitost, protože vozidlo musí být schopno bezpečně fungovat v komplexním prostředí s omezeným dohledem řidiče a z toho důvodu se úrovni L3 Renault Group vyhýbá, alespoň prozatím. V této fázi by náklady na pořízení vozidla s těmito funkcemi vzhledem k výhodám řízení byly neúměrné, což by činilo poptávku nedostatečnou nebo dokonce zanedbatelnou. Skupina zároveň zajišťuje, aby architektura jejich vozidel mohla v budoucnu směřovat k autonomnímu vozu, pokud regulace nebo náklady na technologie umožní tento průlom realizovat.

Pokud jde o veřejnou dopravu, Renault Group vidí relevanci nabídky autonomních vozidel s odhadovanou roční potřebou několika tisíc minibusů v příštích několika letech. Více než 400 velkých měst v Evropě se postupně stane zónami s nízkými emisemi, zatímco stále musí zajistit mobilitu svých obyvatel. Přesvědčen o výhodách autonomní veřejné dopravy, Renault Group provádí již několik let zkoušky, aby definoval nejlepší odpověď na potřeby místních úřadů, jako je projekt „Mach 2“, který byl oznámen v roce 2023 a který od roku 2026 uvede do provozu flotilu automatizovaných elektrických minibusů začleněných do veřejné dopravní sítě Chateauroux Metropole.

Tyto zkoušky povedou k tomu, že Renault Group nabídne robotizovanou elektrickou platformu minibusu založenou na novém Renault Master, schopnou integrovat automatizační řešení od specializovaných partnerů, jako jsou EasyMile, Milla a WeRide. Flexibilnější autonomní miniBusy budou schopny bezpečně fungovat 24/7 a budou představovat alternativu bez emisí nebo efektivní doplněk k existujícím řešením (vlak, tramvaj, autobus) z hlediska nákladů a CO2/km*pasažér. Dodatečné náklady na robotizaci a automatizaci by mohly být vyrovnány absencí palubních operátorů, neboť k provozu flotily vozidel bude zapotřebí jednoduchý systém vzdáleného dohledu.

Renault se tedy rozhodl jít cestou autonomie v hromadné dopravě, ovšem na popis detailních kroků, které hodlá realizovat si nejspíše budeme muset ještě chvíli počkat.